HABAR N-AI TU CÂT TE IUBESC!


EDITORIAL

Culturile marginalizate în diferite societăți ajung, în timp, să influențeze cultura majorității și, deloc rar, chiar să fie asimilate într-un asemenea grad, încât caracteristicile lor distincte să nu mai fie perceptibile. Asta nu înseamnă automat că și oamenii, comunitățile - cu istoria și tradițiile lor - ajung să fie, la fel de repede și de complet, acceptați de cei care aparțin majorităților etnice, rasiale sau de orientare sexuală. Există critici care pun semnul egal între asimilarea culturală a unei minorități și pierderea identității de dragul majorității. Avem nevoie de nuanțe și e important să vedem dacă asimilarea culturală este un pas important spre integrare, sau există și alte căi posibile.

În România, un stat format la întâlnirea unui număr atât de mare de culturi și de civilizații, încât ideea de omogenitate culturală e aproape ridicolă, încă avem o problemă în a aprecia și, uneori, chiar în a conviețui cu alte tipuri de manifestări. De exemplu, unii dintre noi nu avem o problemă cu muzica ușoară, pop, dar nu putem suporta manelele, deși simplitatea melodică și la nivelul versurilor e similară, iar talentul interpreților e, de multe ori, comparabil. Sau iubim muzica cultă, clasică, dar nu și sonoritățile contemporane, pop, pe care le asociem preocupărilor superficiale ale unor clase sociale diferite, deși talentul celor care le realizează e, de multe ori, incontestabil.

Scopul acestor exemple nu este de vă antagoniza sau îndepărta. Dorința colegilor mei și a mea pentru această ediție nu este de a pune în discuție gusturile personale, ci de a înțelege împreună cu publicul nostru originile acestei diversități de manifestări culturale prin filme, dezbateri și evenimente inedite, pe parcursul celor zece zile de festival.



Afișul OWR13 ilustrează caracterul evaziv al țapului ispășitor, reprezentat de multe dintre minorități, în funcție de contextul social și istoric ce îl produce. În centrul său se află Omul fără o identitate clară în mentalul majorității - străinul, minoritarul, marginea, periferia și tot ceea ce nu e inclus în acea majoritate.

Documentul suprapus pe fotografie are scopul de a revela o realitate imediată și cât se poate de relevantă pentru stadiul actual al rasismului în România. Rezultatele celor patru sondaje de opinie cuprinse în seria de afișe provin din cel mai recent raport al Centrului Național de Combatere a Discriminării, datele fiind culese în 2018, și indică, pe de-o parte, o ameliorare comparativ cu stadiul rasismului din cercetările precedente, dar, în același timp, și că acesta continuă să marcheze societatea contemporană.

În cadrul festivalului vom aduce în atenția publicului nu doar discriminările de orice fel, ci și atitudinea noastră, a tuturor, față de Celălalt, facilitatea cu care alunecăm spre stereotipuri, fie ele și pozitive, în încercarea de a ne defini mai ușor propria identitate.

În acest an, tonul festivalului va fi unul de celebrare a diversității, conștienți în același timp de realitățile unor categorii întregi de persoane menținute la marginile societății. V-am pregătit, așadar, o serie de activități și de evenimente care, dacă veți accepta să le parcurgeți, ar trebui - sperăm - să vă apropie de alteritate și să vă conducă spre iubire și apreciere, două dintre cele mai frumoase sentimente umane.

de Andrei Rus și echipa One World Romania





Sponsor principal: Kaufland
Partener de mobilitate: Autonom
Bilete prin: Eventbook
Partener logistic: DHL
Partener digital: Canopy
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Festivalul a fost fondat în 2008 de: Centrul Ceh București

Some of the icons used in our website are from www.flaticon.com